undersökningar

Ha koll på dina kunder med marknadsundersökningar

Ha koll på dina kunder med marknadsundersökningar

editorial

Som företagare vill du ibland ge kunden något de inte visste att de behövde eller ville ha. Alternativt vill du veta exakt vad dina kunder vill ha och ge dem det. Det är inte svårare än så egentligen i business. Skapa ett behov och tillgodose det, eller ta reda på vad behovet är och tillgodose det.

För att du ska kunna veta vilka behov som finns hos din kundbas, så behöver du veta vilka de är, vilken åldersgrupp de befinner sig i, vad de arbetar med, vad de spenderar pengar på och vad de är villiga att lägga sina pengar på. För att få reda på det kan du använda dig av marknadsundersökningar av olika slag. Det är så du kommer dina kunder in på livet och kan tillgodose deras behov och få dem att vilja spendera sina pengar på dina produkter.

Marknadsundersökningar är också viktiga om du har ett event och söker sponsorer. Det är inte så lätt att bara ge dig ut till vilken sponsor som helst och förvänta sig att de ska vilja stödja ditt evenemang. Sponsorer vill komma åt din publik, så genom att veta vilken publik du har kan du skräddarsy ditt sponsorsökande och på så sätt få ett bättre samarbete.

 image

Olika tekniker

Du kan utföra marknadsundersökningar på en rad olika sätt. Du kan utföra telefonintervjuer, ge dig ut på stan och intervjua, eller använda fokusgrupper. Webbenkäter, paneler eller enkäter utskickade via posten är andra alternativ.

För att bättre förstå dina kunder så behövs en ingående marknadsundersökning, så att du förstår och tillgodoser deras behov. Då kan din business blomstra.

Kom ihåg att använda dig av erfarna marknadsundersökare som kan skapa relevanta frågor som rör just ditt företag. Det lönar sig inte att ställa generella frågor. Ta reda på exakt vad dina kunder vill ha.